معرفی بهترین باتری‌های موبایل تا سال ۲۰۲۲

بهترین باتری های موبایل

معرفی بهترین باتری‌های موبایل تا سال ۲۰۲۲

باتوجه به افزایش میزان استفاده از گوشی موبایل در سال‌های اخیر برای انجام فعالیت‌های مختلف روزمره، میزان دوام باتری آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

کمپانی‌های مختلف نیز با آگاهی کامل نسبت به این مسئله، در اکثر گوشی‌های جدید خود از باتری‌هایی با ظرفیت بالا استفاده می‌کنند. امروزه مشاهده باتری‌هایی با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت دیگر مسئله عجیبی محسوب نمی‌شود. هرچند میزان طول عمر باتری تنها به ظرفیت بستگی نداشته و عوامل مختلفی در تعیین آن دخیل هستند. حتی استفاده از باتری‌های توانمند محدود به گوشی‌های پرچمدار نبوده و در گوشی‌های ارزان قیمت و میان‌رده نیز  امروزه از باتری‌هایی با ظرفیت یا طول عمر بالا استفاده می‌شود. برای بررسی میزان دوام این بخش ارزشمند تست‌های مختلفی صورت گرفته است. در این مقاله به بررسی تعدادی از بهترین باتری‌های موجود در بازار خواهیم پرداخت.

 

تست میزان دوام باتری

روش‌های مختلفی برای بررسی میزان دوام باتری وجود دارد. در این تست میزان دوام باتری‌های مختلف هنگام وبگردی با شبکه ۵G یا LTE بررسی شده است. میزان روشنایی صفحه نمایش نیز روی ۱۵۰nits تنظیم شده است. نتایج بدست آمده بدین صورت بوده است:

ایسوس Asus ROG Phone 6 Pro

این گوشی مخصوص گیمینگ بوده و در سال ۲۰۲۲ عرضه شده است. ظرفیت ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعتی باتری این گوشی تاحدودی دوام بالای آن را تضمین کرده است. هرچند عملکرد آن در بررسی صورت گرفته حتی فراتر از انتظارات نیز بوده است. بطور کلی باتری های ایسوس به ویژه انواع مخصوص گیمینگ، از طول عمر بالایی برخوردار هستند. این باتری هنگام وبگردی و در شرایط ذکرشده تا ۱۵ ساعت و ۳۰ دقیقه شارژ نگه داشت. همچنین با تنظیم نرخ نوسازی روی ۶۰ هرتز، میزان دوام آن یک ساعت افزایش خواهد یافت. عملکرد باتری این گوشی در مقایسه با سایر گوشی‌های ارائه شده در سال‌های اخیر استثنایی بوده و از این نظر رقیبی برای آن وجود ندارد. سرعت شارژ آن نیز باتوجه به شارژر ۶۵ واتی ارائه شده بسیار بالاست. با استفاده از این شارژر، باتری طی تنها ۱۵ دقیقه تا ۴۴ درصد شارژ می‌شود که رقمی فوق العاده محسوب می‌شود.

 

موتورولا Moto G Power 2022

باتری گوشی‌های قبلی سری Moto G Power نیز از دوام بالایی برخوردار بودند. گوشی موتورولا موتو G Power 2022 نیز از این قاعده مستثنی نبوده ولی مهم‌ترین مشکل آن، سرعت پایین شارژ است. در تست انجام شده، باتری این گوشی تا ۱۳ ساعت و ۱۵ دقیقه شارژ نگه داشت. بطور کلی این گوشی را از لحاظ فنی نمی‌توان جزو برترین گزینه‌های موجود در بازار به شمار آورد. با این حال، باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی آن طول عمر بالایی از خود ارائه می کند. این باتری مطابق انتظار لیتیومی بوده و جدانشدنی است. در صورتی که به میزان معقول از این گوشی استفاده کنید، باتری آن حداقل تا پایان روز شارژ نگه خواهد داشت.

موتورولا Moto G Stylus 2022

شاید تنها ویژگی مثبت این گوشی موتورولا را می‌توان باتری بادوام آن به شمار آورد. باتری این گوشی ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی داشته و در تست انجام شده هنگام وبگردی با نور ۱۵۰nits، این باتری تا ۱۲ ساعت و ۳۰ دقیقه دوام آورد. در صورتی که نرخ نوسازی تصویر را روی ۹۰ هرتز تنظیم کنید، میزان دوام آن ۱۱ ساعت و ۳۰ دقیقه خواهد بود. برخلاف باتری توانمند، این گوشی ضعف‌های متعددی داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به کیفیت پایین دوربین و عملکرد غیر قابل قبول سخت افزاری اشاره کرد. باتری این گوشی موتورولا مشابه اکثر گوشی‌های امروزی، از جنس لیتیوم بوده و جدانشدنی است.

سامسونگ Galaxy A52 5G

البته پیش از سامسونگ A52 می‌توانستیم به تعدادی از گوشی‌های کمتر شناخته شده از برندهای ZTE یا Kyocera اشاره کنیم. باتری گلکسی A52 5G ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد. بطور کلی باتری های سامسونگ در سال‌های اخیر باتوجه به تلاش بیش‌تر این کمپانی کره‌ای جهت افزایش میزان طول عمر، کیفیت بالاتری پیدا کرده اند. A52 در تست صورت گرفته با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز، توانست تا ۱۲ ساعت و ۱۹ دقیقه دوام آورد که برای این گوشی میان رده رقم بسیار مناسبی محسوب می‌شود. این گوشی از شارژر مخصوص فست شارژ ۲۵ واتی پشتیبانی می‌کند. با این حال سامسونگ بصورت اولیه برای آن شارژر ۱۵ واتی ارائه کرده که طی ۳۰ دقیقه باتری را تنها تا ۳۱ درصد شارژ می‌کند. با این حال به این نکته نیز توجه کنید که تمامی آمار ذکرشده مربوط به گوشی میان‌رده و ارزان قیمت‌تر سامسونگ است.

آیفون ۱۳ پرو مکس

سری آیفون ۱۲ چندان از لحاظ باتری عملکرد قابل قبولی نداشت. به همین دلیل اپل در پاسخ به انتقادهای صورت گرفته، از باتری‌های باکیفیت بالاتر در سری ۱۳ استفاده کرد. بین باتری های آیفون ارائه شده در سال ۲۰۲۱ نیز باتری آیفون ۱۳ پرو مکس بهترین عملکرد را ثبت کرده است. این باتری ظرفیت ۴۳۵۲ میلی آمپر ساعتی داشته و برای آن قابلیت فست شارژ نیز مطابق انتظار در نظر گرفته شده است. در تست مخصوص وبگردی، باتری این گوشی آیفون تا ۱۲ ساعت و ۱۶ دقیقه شارژ نگه داشت. تراشه A15 Bionic بکار رفته در این گوشی نیز در عملکرد مناسب باتری آن بی تأثیر نبوده است. براساس آمار رسمی ارائه شده، شارژر ۲۷ واتی این گوشی، باتری را طی ۳۰ دقیقه تا ۵۰ درصد شارژ می‌کند. هرچند همچنان نمی‌توان باتری‌های این برند را جزو برترین‌ها بسمار آورد، اما تغییرات رخ داده در سال‌های اخیر امیدوارکننده بوده است.

 

بررسی نهایی

میزان دوام باتری گوشی را می‌توان در حالت‌های مختلفی همانند مکالمه، وبگردی، مشاهده فیلم و… بررسی کرد. در این مقاله تنها به یکی از جنبه‌های مهم عملکرد باتری اشاره شد. اگر طول عمر باتری برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است، تنها به ظرفیت آن توجه نکرده و تست‌های صورت گرفته را بررسی کنید. عملکرد باتری به عوامل مختلفی همانند کیفیت تراشه بکاررفته و یا حتی اندازه نمایشگر و میزان مصرف آن بستگی دارد. با این حال باید به این نکته نیز توجه کنید که تمامی باتری‌ها با هر کیفیتی پس از مدتی ممکن است دچار خرابی شوند. خرابی باتری علائم مختلفی داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش سرعت مصرف شارژ، داغ شدن بیش از حد یا افزایش حجم باتری اشاره کرد.

در صورت مواجهه با این مشکلات، بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به خرید باتری جدید اقدام کنید. باتری خراب‌شده در صورت عدم تعویض در بلندمدت منجر به بروز مشکلاتی در بخش‌های سخت افزاری گوشی خواهد شد. البته هنگام خرید نیز باید به اورجینال بودن باتری توجه کنید. برای اطمینان بیش‌تر بهتر است از فروشگاه‌های معتبری همانند فروشگاه اینترنتی فونی شاپ خریداری کنید.

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

درباره نویسنده: عصر اطلاعات