حسگر اثر انگشت یکپارچه در گوشی های هوشمند

حسگر اثر انگشت

حسگر اثر انگشت یکپارچه در گوشی های هوشمند

حسگر اثر انگشت

 

سنسور اثر انگشت یکی از راهکارهای کاربردی برای باز کردن قفل گوشی‌های هوشمند یا دسترسی به سرویس‌ها و برنامه‌های این دستگاه‌های الکترونیکی است.

 

حسگر اثر انگشت

 

 

شاید خبرهایی که در خصوص هک شدن گوشی‌های مجهز به سنسور تشخیص اثر انگشت یا حتی کارایی پایین این سنسورها منتشر می‌شود، در لیست موانعی قرار بگیرند که شما را از به‌کارگیری این قابلیت جذاب و با امنیت بالا منصرف کرده‌اند. با وجود این، بدنیست بدانید در حال حاضر تعداد زیادی از کاربران گوشی‌های هوشمند از اسکنر اثر انگشت به عنوان راهکار اصلی یا مکمل برای باز کردن قفل دستگاه‌های هوشمند خود یا دسترسی به نرم‌افزارهای مهم و شخصی استفاده می‌کنند.

با این تفاسیر، بد نیست در ادامه نگاهی دقیق‌تر به قابلیت‌ها و عملکرد سنسور تشخیص اثر انگشت داشته باشیم تا با مزایا و معایب راهکارهای ارائه‌شده توسط شرکت‌های مختلف، بیشتر آشنا شویم.

تعریف و عملکرد

اسکنر اثر انگشت یا همان Fingerprint Scanner همان‌طور که از نام آن پیدا است، وظیفه اسکن اثر انگشت منحصربه‌فرد شما را بر عهده دارد. این سخت‌افزار به‌واسطه بهره‌مندی از رابط نرم‌افزاری، امکان باز کردن قفل گوشی هوشمند شما یا دست‌یابی به لایه امنیتی دوم در نظر گرفته‌شده برای دستگاه‌های هوشمند را فراهم می‌کند. ایده استفاده از اسکنر اثرا نگشت تا همین چند سال پیش تنها در فیلم‌ها و برای شخصیت‌های خاص، مأمورهای مخفی و عملیات جاسوسی کاربردی بود، اما حالا و با پیشرفت این تکنولوژی، گوشی‌های هوشمند زیادی به این قابلیت مجهز شده‌اند.

حسگر اثر انگشت

در حال حاضر راهکارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متفاوتی برای اجرایی کردن استفاده از اسکنر اثر انگشت توسط شرکت‌های مختلف ارائه شده‌ است. یکی از راهکارهای اصلی و البته همچنان محبوب، اسکن اثر انگشت به روش اپتیکال (Optical Fingerprint Scanning) نام دارد. این راهکار، کاملا سرراست باست و اسکن سریع اثر انگشت شما را عملی خواهد کرد. تنها مشکل این راهکار، سرراست و ساده‌ بودن بیش از حد آن است. به بیان دیگر، از آنجایی که در این روش فقط یک عکس ساده از اثرانگشت شما برداشته می‌شود، امنیت بالایی ندارد. استفاده نکردن از اسکن‌های عمقی باعث خواهد شد نفوذگران با شبیه‌سازی و الگوبرداری از اثرانگشت شما، امکان ورود آسان به گوشی هوشمندتان را داشته باشند.

راهکار دیگری که به‌طور گسترده در اسکنرهای اثر انگشت استفاده می‌شود، اسکن خازنی اثر انگشت (Capacitive Fingerprint Scanning) نام دارد. در این روش، امکان استفاده از تصویر اثر انگشت شخص برای باز کردن قفل کافی نخواهد بود و علاوه بر این به تماس پوست با سنسور نیاز است. اگر به انگشت اشاره یا هر انگشت دیگری نگاه کنید، متوجه خطوط کوچکی خواهید شد که چندان به چشم نمی‌آیند. این خطوط و دوایر، برای شخص شما منحصربه‌فرد هستند و هریک باید به‌طور ویژه قسمت مشخصی از اسکنر اثر انگشت را لمس کنند. این راهکار از امنیت بیشتری برخوردار است و در طیف وسیعی از گوشی‌های هوشمند نیز به کار گرفته شده است. سیستم تشخیص اثر انگشت خازنی، قابل‌اعتمادتر و البته ایمن‌تر از نمونه اپتیکال است؛ اما نمی‌توان این راهکار را بهترین و به‌روزترین روش موجود در بازار به‌حساب آورد.

این روش، معایب و مشکلات مخصوص به خود هم دارد. به‌عنوان مثال، برای استفاده از سنسورهای خازنی، پوست دست شما باید کاملا تمیز باشد و اثر خراشیدگی یا لکه روی انگشت ممکن است مانع از عملکرد مطلوب این سنسور باشد. همین امر از راحتی استفاده از این سنسورها می‌کاهد.

این مشکلات در نهایت باعث توسعه راهکار جدیدی به نام اسکن تشخیص اثر انگشت اولتراسونیک شدند. اسکنرهای اثر انگشت اولتراسونیک توسط شرکت کوالکام توسعه می‌یابند و تمام قابلیت‌های نمونه خازنی را به همراه ویژگی‌ها و مزایای جدید، پیش روی کاربران قرار می‌دهند.

با استفاده از سنسور تشخیص اثرانگشت اولتراسونیک کوالکام، حتی در صورتی که هر نوع ماده‌ای روی پوستتان باشد یا دست شما در اثر تعمیر خودرو چرب شود، باز هم مشکلی برای باز کردن قفل گوشی هوشمند خود نخواهید داشت. این راهکار به‌جای اسکن جزئی پوست انگشت، اسکن عمیق‌تر تک‌تک خطوط روی انگشت شما را در دستور کار قرار می‌دهد. به این ترتیب، تمامی عوامل مزاحم و واسطه‌های موجود روی اثر انگشت، نادیده گرفته می‌شوند و قفل گوشی در کوتاه‌ترین زمان ممکن باز خواهد شد.

حسگر اثر انگشت

چه گوشی‌هایی از اسکنر اثر انگشت برای بازکردن قفل استفاده می‌کنند؟

در گوشی‌های هوشمند مدرن، به‌کارگیری اسکنر اثرانگشت به راهکاری متداول تبدیل شده است. به این ترتیب، با خرید گوشی‌های هوشمند جدید این امکان را خواهید داشت تا از سیستم اسکن اثر انگشت به‌عنوان گزینه‌ای امنیتی در کنار امکان استفاده از پین، گذرواژه یا الگو استفاده کنید.

 

 مزایای استفاده از اسکن اثر انگشت در مقابل به‌کارگیری دیگر راهکارهای امنیتی

استفاده از اسکنر اثر انگشت برای باز کردن قفل گوشی‌های هوشمند، چندین مزیت مهم در مقابل دیگر گزینه‌های امنیتی دارد. پیش از هر چیز، در صورتی که از اسکنر اثر انگشت به‌ویژه نمونه مدرن اولتراسونیک آن که با عنوان سنس آیدی (Sense ID) هم از آن یاد می‌شود استفاده کنید، یکی از ایمن‌ترین گزینه‌ها را برای باز کردن قفل گوشی در اختیار خواهید داشت.

مزیت بعدی، صرفه‌جویی در زمانی است که به باز کردن قفل گوشی اختصاص می‌دهید. وارد کردن الگو یا تایپ کردن کد ورود، به زمان بیشتری در مقایسه با قرار دادن ساده انگشت روی اسکنر نیاز دارد. علاوه بر این، در صورتی که بخواهید در کنار باز کردن گوشی، از قابلیت‌های دیگری نظیر ارسال فرامین صوتی در پشت خودرو یا هنگام راه رفتن در خیابان استفاده کنید، به‌کارگیری سنسور اثر انگشت، راحتی و سادگی بیشتری برای شما به ارمغان خواهد آورد.

 

حسگر اثر انگشت یکپارچه

حسگر اثر انگشت

در شرایطی که اپل در سال جدید، بیش از پیش توجه خود را به سیستم تشخیص چهره‌ی فیس آی‌دی به‌عنوان سیستم هویت‌سنجی آیفون معطوف خواهد کرد، تولیدکنندگان گوشی‌ اندروید، نگاه خود را به فناوری در حال توسعه‌ی حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر دوخته‌اند و در نظر دارند از این فناوری به‌عنوان گام بعدی در زمینه‌ی سیستم هویت‌سنجی محصولات خود بهره ببرند.

 

پس از رونمایی ویوو از نخستین گوشی هوشمند مجهز به حسگر اثر انگشت یکپارچه‌ با نمایشگر در رویداد CES، اکنون وب‌سایت ETNews در گزارش جدید خود ادعا می‌کند که فناوری یادشده در سال جاری به‌سرعت توسط طیف گسترده‌ای از شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌ اندروید به‌کار گرفته خواهد شد.

حسگر اثر انگشت

مؤسسه‌ی تحقیقاتی TrendForce که در زمینه‌ی پژوهش‌های مرتبط با بازار محصولات الکترونیکی فعالیت دارد، به‌تازگی لیستی از شرکت‌هایی منتشر کرده است که پیش از دیگران، فناوری حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر را در محصولات خود به کار خواهند گرفت. در گزارش TrendForce چنین آمده است:

ما پیش‌بینی می‌کنیم که فناوری حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر در سال ۲۰۱۸ پیشرفت بسیاری تجربه خواهد کرد؛ چرا که شرکت‌های سامسونگ،  ال‌جی،  اوپو،  ویوو و هواوی در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از آن در گوشی‌های هوشمند خود هستند.

حسگر اثر انگشت

تأمین قطعات و توانایی تولید انبوه سنسورهای مورد نیاز، کماکان به‌عنوان موانع اصلی موجود بر سر همه‌گیر شدن این فناوری مطرح می‌شوند؛ در حقیقت، ویوو به‌عنوان نخستین شرکتی که کارکرد فناوری یادشده را به‌ نمایش گذاشت، تاکنون محصولی تجاری با چنین حسگر اثر انگشتی معرفی نکرده است؛ اما به‌ نظر می‌رسد که این محدودیت‌ها طی سال جاری میلادی کاهش خواهند یافت.

 

برگرفته شده از سایت زوم ایت

این مطالب رو هم پیشنهاد می‌کنیم ببینید

درباره نویسنده: عصر اطلاعات